Monday 10 April 2017

TRAVELOG JOGJA DAY #6 : PASAR BERINGHARJO

2 comments

Assalamualaikum...
wehuuu...finally..sampai jugak kat part last tuk vacation Jogja ni...
mereput orang nak tunggu part final day aku ni agaknye...
its ok..last day ni simple je..

 tuk hari tu nye plan..santai je..
bangun pagi tu lambat sket sebab plan tuk hari last adalah free n easy shopping before fly balik Malaysia..
so, bangun pagi, check out, breakfast and terus ke Pasar Beringharjo..
actually aku takdela nak shopping sangat..
cuma dah ade time tu bole la nak cari pape buah tangan tuk mak ayah aku kan..

pinjam gambar en google..xsempat nk snap aritu..hihi


Pasar Beringharjo ni aku pon xsure bape tingkat..
yang paling aku sure ade 2 bahagian..
so, kalau dah melintas ke seberang tu maknenye korang dah ke area barang2 basah...

tips kat sini..lagi bawah level korang g lagi murah harge...
so, kalau naik dari atas and korang dah memborong dulu..makanya turun bawah ade sikit kekesalan disitu..hahaha
kat sini standard macam pasar2 yang ade kat Bandung atau tempat2 lain...

telekung, tudung, baju melayu, kain batik, even barang2 pengantin pon ade kat sini...
yang penting ade duit..
nak memborong sangat pon macam xsyok sebab kitorang amik luggage sorang 5kg je..
so beringat la sume...

abis je shopping terus suh Didik anta ke airport...
have lunch and terus melepak kat airport...
kisahnye, benar seperti ape yang dikhabarkan...
airport Jogja antara airport yang aku rase strict sangat...
apsal tripod aku xlepas sedangkan member aku yg depan bawak tripod lepas plak..
beli fresh care banyak2 mohon letak dalam luggage yang check in..
if tak..memang rampasan la berlaku kat dalam tu...
and part beg nampak besar tu memang kena timbangla jawabnye..

Jogja best..tapi part sampai nak balik kat airport tu jadi stress melampau bile beg kena bukak satu2 digeledah..
citenye senang je..follow the rules..
banyak sangat hal..korang check in kan je sume luggage..hahaha

bye Jogja...

all in all, Jogja antara trip yang banyak beri kesan kat aku..
orang tempatan yang baik2...tempat yang banyak bagi sejarah..and yang penting experience tu...
so, where to go for next vacation???
tungggguuuuu....

2 comments :

  1. tetiba akak teringat Jojga.. memang best.
    Pasar tu ramai sungguh orang kan.
    macam ulat taik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thu xpe...smpai nak cari tempat yang xbape ramai orang tetibe kat pasar jual bawang2 dah..haha

      Delete